![]() |
|
Bij nieuwe ontwikkelingen en reconstructies van de openbare ruimte kan toegankelijkheid
vrijwel zonder kosten worden gerealiseerd. Toegankelijkheid is niet
bijzonder. Toegankelijkheid is een kwaliteit. BAT toetst plannen en helpt ontwerpers op weg. Ons uitgangspunt is, dat de voetgangers zich veilig via logische routes moet kunnen verplaatsen. Bij de advisering wordt gebruik gemaakt van de richtlijn Voetpaden voor iedereen.
|
![]() Verkeersrotonde te IJsselstein |
![]() |
|
BAT
toetst
bestaande voetpaden en trottoirs en kan zelfs steekproefgewijs de mate
van toegankelijkheid van een wijk bepalen. In nauw overleg met lokale
belangenorganisaties en de Gemeente worden een aantal straten gekozen die
een redelijke refentie zijn van de wijk. Met behulp van een spreadsheet
wordt de toegankelijkheid van de voetpaden in die straten vastgesteld.
Waarbij per straat of wijk een beeld ontstaat op welke gebieden een extra
inzet nodig is van de gemeente. In de gemeente Utrecht heeft op deze wijze een 0 meting van alle wijken plaatsgevonden. De rapportage geeft inzicht in de mate van toegankelijkheid van de looproutes en vormt een instrument voor de gemeente om beleid te bepalen. BAT is in staat om een dergelijk uitgebreid onderzoek in een kort tijdsbestek af te ronden.
|
![]() belangrijke locaties |
![]() |
|
Samen met de NUSO is het wenkenblad
'Richtlijnen voor
integraal toegankelijke speelvoorzieningen' geschreven. Een wenkenblad dat
inmiddels heeft geresulteerd in honderden toegankelijke speeltuinen en
speelplaatsen. Speeltuinen, speelplaatsen en speeltoestellen dienen voor zoveel mogelijk
kinderen geschikt te zijn (integraal). Dat wil niet zeggen dat een
speeltoestel volledig toegankelijk moet zijn voor iedereen. Dat zou al het
speelplezier zelfs kunnen bederven, omdat alle uitdaging dan verdwenen is. Uitgangspunt is dat kinderen worden uitgedaagd om samen te spelen en te beleven. Daar is creativiteit voor nodig ! Speeltoestellen moeten uitnodigen om samen te spelen. Kinderen met beperkingen mogen niet worden buitengesloten. Dat wil niet zeggen dat speeltoestellen helemaal aangepast moeten worden. Het heeft vaak meer met de bereikbaarheid, de opstelling en de ondergrond te maken. Bij toegankelijkheid wordt snel gedacht aan rolstoelgebruikers, maar het gaat ook om veel andere stoornissen, denk alleen al aan ADHD. Speelvoorzieningen zijn ook sociale knooppunten waar mensen elkaar ontmoeten. Daarom moeten er bij elke speelvoorziening bereikbare banken zijn. Neem uw plannen door met de medewerker van BAT. BAT denkt met mee (06) 50846154 of batutrecht@telfort.nl |
aandachtspunten in speeltoestel
|
![]() |
|
BAT
wordt regelmatig gevraagd om bij de aanleg en renovatie van parken,
natuurterreinen en visplaatsen te adviseren. Belangrijk uitgangspunt voor
BAT is dat de
voorzieningen duurzaam en praktisch moeten zijn. Wij willen voorkomen dat er voorzieningen worden
aangebracht waar geen behoefte aan is. Een wandeling doorbreekt de dag en is voor veel mensen een welkome afwissing. Iedereen moet een aardige wandeling kunnen maken. Niet alle paden moeten persé toegankelijk zijn voor rolstoelen, scootmobielen, kinderwagens enz. Maar het mag niet zo zijn dat er slechts één pad is waarover men weer terug moet wandelen. Wij spreken graag van ommetjes, dat geeft de behoefte beter aan. Er wordt nauw samengewerkt met de Stichting Groen & Handicap (G&H). Op verzoek van de landschappen heeft Job Haug met G&H de Nationale Parken en 40 natuurgebieden van Natuurmonumenten bezocht voor elke locatie een advies geschreven. Adviezen worden gegeven aan de hand van het handboek 'Samen op Pad' (G&H). Neem uw plannen door met de medewerker van BAT
. |
![]() voorbeeld paden plan |
![]() |
|
De wetgever stelt
nauwelijks eisen op het gebied van toegankelijkheid en architecten onderschatten het belang van een goede
toegankelijkheid. 'Eind 2011 mochten wij adviseren bij een gloednieuw gebouw, net opgeleverd. Er was een klacht dat een belangrijke klant (die toevallig gebruikt maakt van een rolstoel) geen gebruik kon maken van de liften. Er was niet bezuinigd op de liften, de liften waren extra breed maar niet diep genoeg voor een eenvoudige rolstoel'. Kwaliteit die in een ontwerpfase zonder extra kosten makkelijk haalbaar is na de oplevering een gepasseerd station. Een optimale toegankelijkheid van uw gebouw bereikt u wanneer u, voordat u het programma van eisen maakt, al contact met ons opneemt. Heel veel wensen op het gebied van toegankelijkheid kosten niets en verhogen de kwaliteit en bruikbaarheid van uw gebouw. Wanneer de architect vooraf van deze wensen op de hoogte is, kan hij ze vrijwel allemaal zonder extra kosten inpassen ! ps veel wensen hebben wij al beschreven in het document 'Wensen' voor nieuwe gebouwen en voor de woonomgeving De bouwkundig adviseur van BAT is een specialist, die de wensen op het gebied van toegankelijkheid vaak in een overleg van een uur kan verwoorden en de plannen voor uw nieuwe gebouw toetsen. BAT richt zich vooral op het gebruik van het gebouw. Wat is de functie van uw gebouw ? Is het gebouw geschikt voor bezoekers en werknemers ? Kunnen zij doen wat er van hen verwacht wordt ? BAT probeert belangengroepen en ervaringsdeskundigen bij haar advisering te betrekken, zodat een rapport zoveel mogelijk de wensen van de toekomstige gebruikers vertolkt. Laat uw plannen tijdig toetsen, betrek BAT bij het opstellen van uw programma van eisen en het toetsen van het schetsontwerp of definitief ontwerp (06) 50846154 of batutrecht@telfort.nl |
![]() |
|
![]() |
|
BAT
brengt de bruikbaarheid en toegankelijkheid van uw woningvoorraad in
beeld. BAT heeft een methode ontwikkeld
waarmee de mate van toegankelijkheid en de bruikbaarheid van bestaande
woningen in beeld kan worden gebracht.
Bestaande wijken zijn gebouwd in
tijden dat er nauwelijks aandacht was voor toegankelijkheid. Veel
woningen zijn voorzien van drempels, smalle gangen en een klein
sanitair. Het is daarom vrijwel onmogelijk om een bestaande wijk geheel
levensloopbestendig te maken. Toch zijn er in bestaande wijken woningen
die de potentie hebben om te worden aangepast. Dit zijn onder andere de
0-trede woningen. Vanaf 1985 is er aandacht voor aanpasbaar bouwen. Dat
betekent dat er na 1985 een groot aantal woningen zijn gebouwd die
aanpasbaar zijn en dus levensloopbestendig gemaakt kunnen worden. Een
goed voorbeeld is de wijk Galecop in Nieuwegein. In elke wijk zijn een
aantal woningen die met een beperkte investering alsnog toegankelijk
gemaakt kunnen worden. Deze woningen zijn niet in beeld bij
woningbouwcorporaties en gemeenten. Vraag en aanbod kan veel beter op
elkaar worden afgestemd ! Voor alle woningen zowel huur als koop ! Veel woningen zijn identiek. In
het algemeen kan men met een beperkt onderzoek al een goed beeld krijgen
van de situatie en de potentie van woningen. Neem contact met BAT op en laat u informeren (06) 50846154 of batutrecht@telfort.nl |
![]() voorbeeld van een onderzoeksformulier |
![]() |
|
Op 24 januari 2012 is officieel het Westerborkpad geopend. Een wandelpad 'in het spoor van de Jodenvervolging' met een lengte van 336 km van Amsterdam naar kamp Westerbork. Een pad waar je stil van wordt. Het pad volgt de spoorlijn en doet belangrijke punten aan uit het Joodse verleden zoals, monumenten, synagogen, begraafplaatsen, onderduikadressen enz. In opdracht van de stichting Groen & Handicap hebben wij het hele pad nagelopen en daar waar nodig alternatieve routes bedacht voor rolstoelgebruikers. In de wandelgids worden de alternatieve routes voor rolstoelgebruikers op de plattegronden aangegeven. Ook zijn deze alternatieve routes geheel bestickerd. Er is sprake van een uniek project. Een oude wens van Enith de Putter (rolstoelgebruikster uit Houten) die graag zou willen, dat er voor alle lange wandelroutes alternatieven worden bedacht. Enith is jaren geleden bij ClientenBelang Utrecht komen vragen of we onze medewerking konden verlenen. Samen met Enith hebben we eerst de Koninklijke Weg (van DenHaag naar Apeldoorn) nagelopen, een route die apart voor rolstoelgebruikers is bedacht. Het Westerborkpad is een gewone wandelroute en lijkt op de bestaande wandelroutes zij het, dat er voor rolstoelgebruikers alternatieven zijn bedacht. BAT heeft een belangrijk aandeel gehad in de realisatie. Het is goed te weten dat het Westerborkpad mede is gesubsidieerd door de Provincie Utrecht. Het als vanzelfsprekend meenemen van toegankelijkheid is een vorm van 'Inclusief beleid' dat juist in tijden dat het economisch moeilijk gaat zo belangrijk is. |
|
![]() |
|
De bouwkundig adviseur van BAT heeft de firma DeVries ondersteund bij de ontwikkeling van het Nivoflackozijn (een kozijn zonder drempel) ! |
![]() |
Bij de ontwikkeling van ns-stations (Amersfoort, Woerden en Overvecht) werd geconstateerd dat er
geen geschikte materialen waren om ook in binnenruimten geleidelijnen voor
blinden en slechtzienden aan te brengen. De bekende betonnen witte ribbeltegels waren binnen niet toepasbaar. BAT heeft samen met NS medewerkers criteria opgesteld waar een geleidelijn in een binnensituatie aan zou moeten voldoen. Twee punten scoorden hoog. De lijn moest contrasteren en dat betekende dat geleidelijnen die voorheen altijd wit moesten zijn dus ook in een andere kleur mochten worden uitgevoerd. Daarnaast kwam het punt van schoonmaken aan de orde. De medewerkers van de NS stelden vast dat de lijn er proper uit moest zien. Een spierwitte geleidelijn bleek in een binnensituatie niet zo handig, omdat deze snel vervuild. Inmiddels heeft de NS een groot aantal stations van verschillende typen geleide lijnen voorzien en is er veel ervaring opgebouwd. |
![]() Zwarte geleidelijn
|
![]() |
|
In 30 jaar zijn wij betrokken geweest
bij de ontwikkeling van vele nieuwe producten. Een aantal problemen
hebben wij niet kunnen oplossen. Sommige producten hebben zulke
tegenstrijdige eisen dat er misschien helemaal geen oplossing is. Denk aan voetgangerssluizen die fietsen moeten weren en tegelijk toegankelijk voor rolstoelen en scootmobielen moeten zijn. Denk aan architecten die een transparante gevel willen maken met markeringen die niet zichtbaar zijn. Denk aan verkeerskundigen die alleen geleidelijnen toestaan als ze niet zichtbaar zijn. In de loop van de jaren hebben we heel wat prullaria voorbij zien komen, waarbij stevig geïnvesteerd is in producten die ongeschikt zijn. Wij willen graag meedenken en wij doen alles om de wensen van de opdrachtgever zodanig vertalen dat het uiteindelijke product functioneel is. Maar we blijven eerlijk en zullen vooraf en tijdens de ontwikkeling altijd blijven aangegeven of het product kans maakt om te functioneren. |
|
Voetgangerssluizen
U kent ze wel, voetgangerssluizen
bedoeld om fietsen en bromfietsen tegen te houden, maar onbedoeld komen er
ook geen rolstoelen, scootmobielen en kinderwagens door.
|
|
![]() |
|
BAT heeft op verzoek van lokale gehandicapten platforms en WMO-raden een cursus toegankelijkheid ontwikkeld. Het cursusboek kunt u vinden bij de richtlijnen. Wilt u BAT inhuren voor een cursus van 2 dagdelen ? Neem contact op met BAT (06) 50846154 |
![]() |